Kinas Grand Prix i söndags fick ett ovanligt slut, med tre förare som diskvalificerades, inklusive båda Ferrari-förarna, Charles Leclerc och Lewis Hamilton, som slutade femma och sexa, men som sedan fick sina poäng borttagna. Pierre Gasly, som slutade på elfte plats, diskvalificerades också.

Varför diskvalificerades de? Som Formula1.com förklarade var Ferraris Leclerc och Alpines Gasly underviktiga. Det bryter mot artikel 4.1 i de tekniska föreskrifterna, som säger att bilar inte får väga mindre än 800 kg. Båda bilarna vägde exakt 800 kg, men en bränsletömning efter en procedur gjorde att drygt 1,1 kg bränsle avlägsnades från båda bilarna, vilket gjorde dem lättare än normalt.

Hamiltons situation var annorlunda: slitaget på sladdarna visade sig vara mindre än den tjocklek på minst 9 mm som krävdes. Artikel 3.5.9 i de tekniska föreskrifterna kräver en tjocklek på minst 9 mm för plankmonteringen, men den konstaterades vara 8,6 mm (vänster sida), 8,6 mm (bilens mittlinje) och 8,5 mm (höger sida).

<social>https://x.com/ScuderiaFerrari/status/1903785536550265193</social>

Detta beslut innebär att Esteban Ocon, Kimi Antonelli, Alex Albon och Ollie Bearman befordrades två positioner, och Lance Stroll och Carlos Sainz befordrades en position och tar några poäng, samtidigt som det är goda nyheter för McLaren, som fick se sina två förare på pallen på söndagen.

Ferrari gjorde ett uttalande och förklarade att Leclercs problem berodde på deras strategi med endast ett depåstopp, vilket innebar att däckslitaget var mycket högt, vilket gjorde att bilen var underviktig. Samtidigt tillskriver de Hamiltons problem till en missbedömning, accepterar straffet och tillägger att de inte hade för avsikt att få någon fördel. Alpine postade en tweet där de helt enkelt sa att de accepterar beslutet och åker vidare till Japan (4-6 april).

<bild></bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *