Alla live service-spel lyckas inte, det är ett obestridligt faktum. För varje Fortnite och Apex Legends har vi hundra Lawbreakers, Suicide Squad: Kill the Justice League, Redfall, Foamstars, Evolve, Anthem och Paragon. Frågan är hur mycket tid man ska ge ett eventuellt sjunkande skepp – när är det dags att dra ur pluggen? I ett ny intervju menar chefen för Digital Extremes, studion bakom live service-spelet Warframe, att dessa titlar i regel överges alldeles för fort.
Steve Sinclair, chef för Warframe:
"They [publishers] think the release is make or break, and it’s not […] They have a financial way to be persistent, and they never do it. It comes out, doesn’t work, and they throw it away. […] Isn’t that a shame when you put so many years of your life into iterating on those systems or building technology or building the start of a community, and because the operating costs are high, you get terrified when you see the numbers drop and you leave […] We’ve seen this with amazing releases that I think have massive potential, and I think they eject too soon."
Ett annat perspektiv på det hela är om det överhuvudtaget är värt utveckla så många live service-spel. Hur ställer du dig till allt? Finns det någon live service-titel du anser övergavs för fort?
<bild>Kungen av live service, som faktiskt lyckades vända ett sjunkande skepp.</bild>