Det har varit ett tungt år för Xbox rent försäljningsmässigt, och när nu året summeras så blir det än mer tydligt ställt vid sidan av Nintendo och Sony. Totalt under året som gått har nämligen Xbox Series X och S bara lyckats sälja 1,8 miljoner enheter globalt. Med andra ord, till och med mindre än den nu åtta år gamla Switchen under samma period. En minst sagt dramatisk nedgång.

Nu har försäljningen överlag gått ganska trögt, speciellt under årets sista månader med de ökande priserna. Men just Xbox verkar ha drabbats extra hårt som ju under november minskade i försäljning med 70% jämfört med samma period förra året. Det är dock inte bara de ökade priserna som ställer till det och analytiker pekar på en allt mer mättad marknad.

I fallet med Xbox handlar det så klart också om att Microsoft skiftat sin satsning delvis bort från hårdvara, med större fokus på Game Pass, molnspelande och breddande genom samarbete med andra tillverkare som ASUS.

<bild>Lite försäljningssiffror.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *