Vi vet att Microsoft själva ansåg att {Hi-Fi Rush} var en stor hit, vilket gjorde det väldigt svårbegripligt att studion bakom det, Tango Gameworks, blev tvungen att lägga ner. Men det finns indikationer på att det hade mer att göra med vart utvecklaren var på väg och vilka anställda som skulle leda den framöver, och mindre att göra med tidigare framgångar.

I ett långt uttalande till Variety’s Strictly Business insinuerar Xbox Game Studios-chefen Matt Booty att beslutet fattades baserat på studions framtidsplaner:

"I won’t get into the real nitty-gritty details on what went into the decision, mostly out of respect for the people there. I think the thing to be considered is that for us it’s as much a forward-looking situation as much as it is looking back at one certain game. There are a lot of things that go into success for a game – what leadership do you have, what creative leadership do you have, is the team the same team that shipped something successful previously? We have to look at all of those things together and ask ourselves, are we set up for success going forward? And while there may have been factors or situations that previously led to success, they may not all still be in place as you look at what you’re doing going forward."

Det här är ett oväntat djupgående och omfattande uttalande som tydligt antyder att det har hänt mer bakom kulisserna än vad man tidigare trott, men det skulle fortfarande vara trevligt om han gick in mer i detalj så vi slapp spekulera.

<bild>Tango Gameworks släppte dundersuccén Hi-Fi Rush ifjol och lades ner i år.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *